You are here:

FinTech ve E-Ticaret Alanlarında Yapay Zeka’nın Desteği

BT-Yön Teknoloji & Baş Danışman Hakan Kantaş, Fintechtime Ağustos sayısı için yazdı “FinTech ve E-Ticaret Alanlarında Yapay Zeka’nın Desteği”.

“Yapay zeka teknolojisi, fintech ve e-ticaret sektörlerinde çok farklı alanlarda çok sayıda kuruma büyük bir katkı sağlıyor. Bu teknoloji, risk yönetiminden müşteri hizmetlerine, envanter yönetiminden kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimlerine kadar geniş bir yelpazede uygulanabilir. Fintech ve e-ticaret şirketleri, operasyonel verimliliği arttırmak, müşteri memnuniyetini sağlamak, rekabet avantajı elde etmek, güvenliği arttırmak gibi çok sayıda alanda bu teknolojyi aktif olarak kullanıyor. Yapay zeka teknolojisinin sunduğu bu harika fırsatları değerlendiren şirketlerin, rekabetçi ortamda rakiplerinden bir adım öne geçeceklerine ise hiç kuşku yok.”

 

FinTech ve E-Ticaret Alanlarında Yapay Zeka’nın Desteği

Başta veri analitiği olmak üzere veri ağırlıklı alanlar ve Yapay Zeka’nın bu alanlara katkısı uzun yıllardır süregelen bir konu. Ancak başta doğal dil işleme ve üretken yapay zeka olmak üzere diğer kullanım alanları özellikle 2023 yılının başından itibaren ciddi bir artış gösterdi ve bu teknoloji çok çok farklı alanlarda çok yaygın olarak kullanılmaya başlandı.

Yapay zeka, son dönemde fintech ve e-ticaret sektörlerinde de devrim yaratan bir teknoloji olarak öne çıkmakta. Fintech, finansal hizmetlerin daha verimli ve kullanıcı dostu hale getirilmesini hedeflerken, e-ticaret ise tüketicilere çevrimiçi platformlar üzerinden kolay alışveriş deneyimleri sunuyor. Her iki sektör de YZ teknolojilerinin sunduğu olanaklardan faydalanarak operasyonlarını optimize etmek ve müşteri memnuniyetini artırmak için en ideal adaylar arasında. Dergimizin bu ayki kapak konusu Fintech ve E-Ticaret. Dolayısıyla ben de bu ay YZ teknolojisinin fintech ve e-ticaret alanlarındaki kullanımları ve bu teknolojilerden nasıl yararlanılabileceği üzerinde duracağım.

FinTech ve e-ticaret sektörleri, son yıllarda yapay zeka teknolojilerinin sunduğu olanaklarla büyük bir dönüşüm yaşıyor. YZ, bu alanlarda müşteri deneyimini kişiselleştirmekten, operasyonel verimliliği artırmaya, risk yönetimini geliştirmekten yeni iş modelleri oluşturmaya kadar geniş bir yelpazede değer yaratıyor. Yapay zekadan ayrı ayrı her iki alanda nasıl faydanılabileceği konusunu kısaca ele aldıktan sonra bu teknolojinin bu alanlara başka nasıl destek olabileceği konusuna değineceğim.

Fintech Alanında Yapay Zeka Kullanımı ve bu teknolojinin sağlayacağı katma değerler aslında çok çeşitli. Bununla birlikte özellikle bazı alanlarda yapay zeka’nın etkisi çok yüksek. Etkinin yüksek olduğu bu alanları kısaca inceleyelim:

  1. Risk Yönetimi ve Kredi Skorlama: Yapay Zeka, uzmanı olduğu büyük veri analizi sayesinde kredi başvurularını daha hızlı ve doğru bir şekilde değerlendirebilir. Geleneksel yöntemlerle yapılamayacak şekilde çok büyük ve geniş kapsamlı verileri analiz ederek en doğru sonucu çıkarmak üzere aksiyon alır. YZ, başvuru sahibinin geçmiş finansal davranışlarını, harcama alışkanlıklarını ve her türlü medya verilerini analiz ederek kapsamlı bir risk profili oluşturur. Bu sayede, kredi risklerinin daha doğru bir şekilde yönetilmesi için kredi ekiplerine büyük kolaylık ve veri sağlar, alınacak kararların çok daha doğru ve tutarlı olmasına imkan verir.
  2. Dolandırıcılık Tespiti: Fintech sektöründe dolandırıcılık ne yazık ki en büyük sorunlardan biridir. Neyse ki artık yapay zeka gibi bir yardımcımız var. Yapay Zeka’nın altındaki teknolojilerden biri olan Makine öğrenmesi, anormallikleri tespit etmek ve potansiyel dolandırıcılık faaliyetlerini belirlemek için kullanılır. Alışveriş alışkanlıklarının tespiti bu alanlardan biridir. Düzenli olarak 1000 TL harcadığınız bir mağazada bir anda 10.000 TL’lik bir harcama olursa işte bu farklılığı tespit eden Makine öğrenmesi algoritması sistemleri uyararak size anında SMS gönderilmesini sağlar. Ve böylece belki de bir dolandırıcılık olayının tespit edilmesine imkan verir.
  3. Müşteri Hizmetleri: Chatbotlar ve sanal asistanlar, YZ teknolojisinin fintech sektöründe müşteri hizmetlerini iyileştirmek için nasıl kullanılabileceğinin harika örnekleridir. Yapay zeka destekli bu araçlar, müşteri sorularını hızlı ve etkili bir şekilde yanıtlar, müşteri memnuniyetini artırır ve müşteri hizmetleri maliyetlerini düşürür. Ancak bugün hala Chatbot’ların ChatGPT destekli olanları oldukça az kullanılıyor. Eski sistemle kurulmuş olanlar halen müşteri çıldırtmaya devam etmekteler. Umarım tümü en kısa zamanda NLP destekli gerçek yapay zeka teknolojilerini kullanmaya başlarlar.
  4. Kişiselleştirilmiş Finansal Hizmetler: Dolandırıcılık tespiti maddesinde de değindiğim gibi makine öğrenmesi teknolojisi ile müşterilerin tüm hareketleri analiz edilebilmektedir. Bu çok kapsamlı analizlerle müşterilere doğru alış-veriş önerileri sunmak, doğru ürünleri yönlendirmek, çapraz satış teknikleri uygulamak ve böylece müşteri memnuniyetini yakalamak mümkün olabilir.

E-Ticaret Alanında Yapay Zeka Kullanımı ile elde edebileceğimiz katma değerler:

  1. Kişiselleştirilmiş Alışveriş Deneyimi: E-ticaret sitelerinde yapay zeka’nın en etkin kullanıldığı alan hiç kuşkusuz kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri sunmaktır. Makine öğrenimi algoritmaları, kullanıcıların tarama ve satın alma geçmişlerini analiz ederek kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunabilirler. Bir ürün almayı düşünen bir müşteriye doğru ürün önerileri, indirim teklifleri ve hatta kampanyalar iletilerek müşteri memnuniyetinin arttırılması hedeflenir. Zaman zaman bir e-ticaret sitesinde bir ürünü araştırırken bir sosyal medya uygulamasında, karşınıza bir anda çok benzer bir ürünün reklamının çıktığını görmüşsünüzdür. Ancak günümüzde bu işlem o kadar hızlı gerçekleşir ki siz daha araştırdığınız ürünü yazdığınız anda arka tarafta sistemler çalışmaya, analiz yapmaya ve size hangi ürünleri teklif edeceklerini belirlemeye başlamıştır bile.
  1. Envanter Yönetimi: Yazının en başından beri yapay zeka’nın en etkin olduğu kullanım alanlarının başında büyük veri analizi ve veri işleme olduğunu vurguluyorum. E-Ticaret sitelerinin en kritik konularından biri olan Envanter yönetimi de işte bu teknolojiye emanet. Yapay zeka, envanter yönetimini optimize etmek için talep tahmini ve stok kontrolü gibi işlemleri otomatikleştirir. Büyük veri analizi, mevsimsel değişiklikler ve müşteri eğilimleri gibi faktörleri dikkate alarak envanter ihtiyaçlarını tahmin eder. Böylece stok fazlalığı veya eksikleri gibi sorunları önleyerek verimliliği arttırır.
  2. Müşteri Destek Hizmetleri: Aynen Fintech tarafında olduğu gibi burada da yapay zeka desteği ile chatbotlar müşteri desteğini geliştirmek için yaygın olarak kullanılırlar. Müşteri sorularını anında doğru şekilde cevaplayarak ve gerektiğinde karmaşık sorunları insan temsilcilere yönlendirerek müşterilere çözümler sunarlar. YZ destekli analiz araçları gibi teknikler, müşteri hizmetlerini iyileştirmek için de kullanılır böylece aynı teknoloji ile çift taraflı çözümler sunulur.

Yapay Zekadan başka hangi konularda destek alabiliriz?

Yukarıda saydıklarımızın dışında yapay zekadan hangi alanlarda destek alabileceğimizi biraz araştırdığımızda karşımıza çok farklı alanlarda çok farklı çözümler çıkacaktır. Bununla birlikte yapay zeka, tüm çözümlerde anlamlı ve faydalı olmayabilir. Yapay zekanın etkin olduğu alanlar bugün daha belirlidir ve bunların bir kısımı aşağıda ele alıyoruz.

Hem fintech hem de e-ticaret sektörlerinde yapay zekanın etkin kullanımı için büyük veri analitiği kritik bir rol oynamaktadır. YZ’nın bu alandaki yıllardır süre gelen tecrübesi, kurumlara çok ciddi avantajlar sunmakta ve daha iyi stratejik kararlar almalarını sağlamaktadır. Rutin ve tekrarlayan görevler, bu teknolojinin en güçlü olduğu ikinci alandır dersek yanlış olmaz. Çok sayıda iş ve görevi otomatikleştirerek insan iş gücünü serbest bırakır ve çalışanların daha stratejik görevlere odaklanmasını sağlar. Böylece sadece maliyet avantajı sağlamakla kalmaz, rutin işler yapmaktan sıkılmış çalışanlar için de iş memnuniyetini arttırır. Müşteri sorgularını yanıtlamak, risk değerlendirmesi yapmak, envanter yönetimi yapmak gibi rutin ve sıkıcı süreçler tam da yapay zeka için biçilmiş kaftandır. YZ sadece bu işleri daha iyi ve hatasız yapmakla kalmaz yukarıda saydığımız dolaylı avantajlarıyla da kişi ve kurumlara büyük kazanç sağlar.

Özellikle fintech ve e-ticaret sektörlerinde, yapay zeka güvenlik ve gizlilik konularında önemli avantajlar sunar. Makine öğrenimi algoritmaları, kullanıcı davranışlarını izleyerek ve analiz ederek güvenlik tehditlerini daha oluşmadan önce tespit eder ve önler. Veri gizliliğini korumak için gelişmiş şifreleme teknikleri ve anonimleştirme yöntemleri yine bu teknolojinin en etkin kullanıldığı diğer alanlar arasındadır. Rutin ve kurallı saldırılar, yapay zekanın aynı türdeki aksiyonları çok hızlı alabilmesi sayesinde insana kıyasla çok daha hızlı engellenebilir. Dolayısıyla yapay zeka sadece müşteri odaklı konularda değil teknolojik çözümlerde de büyük avantajlar sağlayarak bizi destekler.

 

Sonuç

Yapay zeka teknolojisi, fintech ve e-ticaret sektörlerinde çok farklı alanlarda çok sayıda kuruma büyük bir katkı sağlıyor. Bu teknoloji, risk yönetiminden müşteri hizmetlerine, envanter yönetiminden kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimlerine kadar geniş bir yelpazede uygulanabilir. Fintech ve e-ticaret şirketleri, operasyonel verimliliği arttırmak, müşteri memnuniyetini sağlamak, rekabet avantajı elde etmek, güvenliği arttırmak gibi çok sayıda alanda bu teknolojyi aktif olarak kullanmakta ya da kullanmayı planlamaktalar. Yapay zeka teknolojisinin sunduğu bu harika fırsatları değerlendiren şirketlerin, rekabetçi ortamda rakiplerinden bir adım öne geçeceklerine ise hiç kuşku yok.

Facebook
Twitter
LinkedIn